Αρ. Πρωτ.: 3609
Αθήνα, 22/ 06/ 2026
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
Η
προστασία της περιουσίας της ΔΕΗ που δημιουργήθηκε από τον Ελληνικό λαό και τις
εισφορές των εργαζομένων - ασφαλισμένων του πρώην ΟΑΠ/ΔΕΗ του Ν. 2773/1999
αποτελεί υποχρέωση όλων.
Οι πρόσφατες εικόνες απαξίωσης, εγκατάλειψης
και καταστροφής εγκαταστάσεων και εξοπλισμού της ΔΕΗ προκαλούν εύλογη ανησυχία
και βαθύ προβληματισμό στους εργαζόμενους, στους συνταξιούχους και στις τοπικές
κοινωνίες που επί δεκαετίες συνέβαλαν καθοριστικά στην ηλεκτροπαραγωγή και στην
ανάπτυξη της χώρας.
Η ΔΕΗ δεν υπήρξε απλώς
μια επιχείρηση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Υπήρξε θεμέλιο της
μεταπολεμικής ανάπτυξης της Ελλάδας, πυλώνας κοινωνικής συνοχής και σημείο
αναφοράς για ολόκληρες περιοχές, που συνδέθηκαν με την παραγωγή, την εργασία
και την πρόοδο.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία
Συλλόγων Συνταξιούχων ΔΕΗ υπενθυμίζει ότι ένα σημαντικό τμήμα της περιουσίας
της Επιχείρησης συνδέεται άρρηκτα με την περιουσία που δημιουργήθηκε από τον
μόχθο διαδοχικών γενεών εργαζομένων και από τις ασφαλιστικές τους εισφορές, στο
πλαίσιο του καθεστώτος «Ασφάλιση στον εργοδότη» (Ν. 4491/1966).
Ως φυσική συνέχεια του
ασφαλιστικού φορέα ΟΑΠ/ΔΕΗ, η περιουσία αυτή παρέμεινε ενσωματωμένη στα
περιουσιακά στοιχεία της ΔΕΗ, αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος της ιστορικής και
κοινωνικής της βάσης.
Η περιουσία αυτή δεν
αποτελεί απλώς ένα οικονομικό μέγεθος ή ένα λογιστικό στοιχείο.
Αποτελεί περιουσία που
δημιουργήθηκε από την εργασία, τις εισφορές και τις θυσίες χιλιάδων
ασφαλισμένων, οι οποίοι με την προσφορά τους συνέβαλαν αποφασιστικά στην ανάπτυξη
της Επιχείρησης και της χώρας.
Ως εκ τούτου, η
απαξίωση, η εγκατάλειψη ή η καταστροφή περιουσιακών στοιχείων που
δημιουργήθηκαν και από τις εισφορές των ασφαλισμένων του πρώην ΟΑΠ/ΔΕΗ δεν
μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μια απλή επιχειρησιακή διαδικασία ή ως μια
αναπόφευκτη συνέπεια της ενεργειακής μετάβασης.
Αποτελεί ζήτημα
σεβασμού απέναντι στην εργασία, στις εισφορές, στην ιστορική διαδρομή και στην
προσφορά χιλιάδων ανθρώπων της ΔΕΗ.
Η ΠΟΣ/ΔΕΗ αναγνωρίζει
ότι η αλλαγή του ενεργειακού μοντέλου και η μετάβαση σε νέες μορφές παραγωγής
αποτελούν πραγματικότητα.
Ωστόσο, η μετάβαση αυτή δεν μπορεί να πραγματοποιείται χωρίς σχέδιο, χωρίς διαφάνεια, χωρίς λογοδοσία και χωρίς μέριμνα για την προστασία της δημόσιας περιουσίας, της περιουσίας των ασφαλισμένων και της αναπτυξιακής προοπτικής των περιοχών που στήριξαν επί δεκαετίες την ηλεκτροπαραγωγή της χώρας.
Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι η Πολιτεία, η Διοίκηση της ΔΕΗ και κάθε αρμόδιος φορέας φέρουν θεσμική και ηθική ευθύνη να προστατεύσουν, να διαφυλάξουν και να αξιοποιήσουν ορθολογικά αυτή την περιουσία. Η διαχείρισή της οφείλει να γίνεται με πλήρη διαφάνεια, με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον - σήμερα και στο μέλλον - και με σεβασμό προς τις θυσίες των ανθρώπων που τη δημιούργησαν.
Η ορθολογική προσέγγιση
επιβάλλει την αξιοποίηση των πιο αποδοτικών λιγνιτικών μονάδων για όσο διάστημα
απαιτείται, ώστε η ενεργειακή μετάβαση να είναι πραγματική και όχι τυπική.
Η ενεργειακή επάρκεια
δεν αποτελεί πολυτέλεια, αλλά το θεμέλιο κάθε οικονομικής δραστηριότητας.
Γι’ αυτό και ο
υφιστάμενος εξοπλισμός πρέπει να αξιολογηθεί ως κρίσιμο εργαλείο ενεργειακής
ασφάλειας, αντί να οδηγηθεί σε πρόωρη απαξίωση.
Πρόκειται για δημόσια
επένδυση και για μια ουσιαστική ενεργειακή δυνατότητα της χώρας.
Παράλληλα, η ΠΟΣ/ΔΕΗ υπογραμμίζει ότι οι
λιγνιτικές περιοχές και οι τοπικές κοινωνίες που επί δεκαετίες σήκωσαν το βάρος
της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δικαιούνται μια πραγματικά δίκαιη μετάβαση,
με συγκεκριμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό, επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και
προοπτική για τις επόμενες γενιές.
Η ιστορία της ΔΕΗ, η προσφορά των ανθρώπων της
και η περιουσία που δημιουργήθηκε με τον ιδρώτα και τις εισφορές γενεών
εργαζομένων και συνταξιούχων δεν αποτελούν αναλώσιμα μεγέθη.
Αποτελούν
εθνική, κοινωνική και ασφαλιστική παρακαταθήκη και η προστασία τους συνιστά
χρέος απέναντι στις προηγούμενες αλλά και στις επόμενες γενιές.
Το
Γραφείο Τύπου
Κοινοποίηση:
Σύλλογοι
ΠΟΣ/ΔΕΗ
ΑΓΣΣΕ
Ιστοσελίδα
ΠΟΣ/ΔΕΗ
ΜΜΕ


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου